Yoğun Eylül ayına rağmen: Nakliyat ihtiyacı önceki yılın seviyesinin altında kadı, ancak 2019 yılını yakaladı
2023'ün üçüncü çeyreği için TIMOCOM Nakliyat Barometresi
2023'ün 3. çeyreğinde yük teklifleri toplamda önceki yılın değerinin %21 altında kaldı. Yük ve boş araç orantısı Korona öncesi değerleri yakalıyor. Eylül ayında artan nakliyat ihtiyacı ortalama yük fiyatının artmasına yol açtı.
Nakliyat barometresi Korona yıllarında olağanüstü düşük ve yüksek değerler gösterdi Bu yıl tekrar 2019 seviyesinde dengelendi. Ancak önceki çeyreklere kıyasla yaşanan hafif toparlanmaya rağmen nakliyat pazarı hala zayıf görünüyor.
Bu yılın ilk iki çeyreğinde tüm Avrupa'daki yük teklifleri önceki yılın değerlerinin çok altında kalırken (1. Ç -%51; 2. Ç -%45,3), üçüncü çeyrekte ara biraz kapatılabildi ama hala %21 seviyesindeydi. Bu çeyrekte Eylül, en çok yük teklifinin olduğu aydı ama Eylül 2022'ye kıyasla yine de önceki yılın değerinin %13 altındaydı. Hatta Almanya içindeki tekliflerin sayısı 3. çeyrekte önceki yılın aynı çeyreğine göre %32 daha düşüktü.
Nakliyat kapasitesi talebi, beklendiği gibi yaz molasından sonra tekrar arttı. Eylülde TIMOCOM'un pazarında nakliyat ihtiyacında tekrar belirgin bir artış görüldü: Burada Avrupa çapında Ağustos'a göre %46 daha fazla yük teklifi oluşturuldu. Almanya'da teklif artışı %57 oldu. Yük ve boş araç orantısı Avrupa'da Temmuzda 64'e 36, Ağustosta 57'ye 43 oldu ve sonuç olarak Eylülde 69'a 31'le daha az dengeliydi.
Ekonomik Gelişmeler Nakliyat Pazarındaki Talebi Baskılıyor
Enflasyondaki gerilemeye rağmen zayıf konjonktür nakliyat sektörünü baskılamayı sürdürüyor. Bunun bir nedeni, örneğin inşaat sektörünün yaşadığı, nakliyecilerin sipariş durumuna olumsuz etki eden çarpıcı zayıflık. Ancak çekingen tüketim ve birçok alanda yapılmayan yatırımlar da önceki yılın değerlerine ulaşamamasının makul nedenleridir; GfK tüketim iklimi endeksinin gösterdiği gibi hem özel tüketim alanında, hem de ticari ortamda. Ankete katılanların beklentileri son olarak Eylülde biraz iyileşse de geçtiğimiz üç ayda 87,4'ten 85,7'ye düşen ifo tüketim iklimi endeksi bunu doğruluyor.
Perakende sektörü bu gelişimden olumsuz etkileniyor. Örneğin Federal İstatistik Dairesine göre en son Ağustos 2023'te cirolar önceki aya kıyasla reel olarak %1,2 oranında geriledi. Hatta önceki yıla göre bu oran %2,3 oldu. Tüketici fiyatı endeksine göre ortalamanın üzerinde yükselerek %9,0 oranında arttı ve enerji fiyatlarıyla birlikte enflasyon oranını yüksek tuttu.
"Geçtiğimiz aylarda yük teklifi sayılarında hafif bir artış fark edilse de ekonomik gelişmeler nedeniyle, Avrupa'da toplamda boş araç talebi 2022'ye kıyasla düşük kaldı" diyor Gunnar Gburek, TIMOCOM Head of Business Affairs. "Almanya'daki nakliyat pazarı çekingen davranıyor ve genel ekonomik gelişimi yansıtıyor. Bunun nedenleri her şeyden önce yurtdışındaki zayıf talep ve yurtiçi ekonomideki konjonktür". Gburek, bu yıl nakliyat talebinde belirgin bir artış olamayacağını varsaymak gerektiğini ekliyor. "Nakliyat pazarı 2019 seviyesinde gelişmeye devam ederse, boş araç talebi 2023'ün son çeyreğinde tekrar gerileyecektir. Bu, Avrupa'daki ve aynı zamanda Almanya'daki konjonktürel durum dikkate alındığında gerçekçi görünüyor."
Ortalama Yük Fiyatı Şimdiye Kadarki Yıllık Zirveye Ulaştı
Yük tekliflerindeki artışın ardından Eylülde kilometre başına ortalama yük fiyatı önceki aya kıyasla %6 yükseldi. Hatta bu değer toplamda bu yıl Şubat ayında ulaşılan en düşük seviyesinin %21,3 üstünde. Ancak yıl içerisindeki bu artışa rağmen tüm fiyatlar hala talebin önemli ölçüde daha yüksek olduğu 2022 yılının en yüksek değerlerinin belirgin bir şekilde altında.
İsveç'e ve İsveç'ten Daha Fazla Yük Teklifi
Yük teklifleri açısından diğerlerinin yanında Almanya ve İsveç arasındaki güzergahta kayda değer değişiklikler fark ediliyordu. Özellikle Almanya'dan İsveç'e gidişle ilgili teklifler önceki yılın aynı çeyreğine kıyasla %70 oranında arttı. İsviçre'den Federal Almanya'ya gidişle ilgili yük teklifleri ise azımsanmayacak şekilde %38 arttı. İsveç'in ihraç ürünleri arasında araçların, ahşap ürünleri ve farmakolojik ürünlerin yanında demir ve çelik de bulunuyor. Almanya mal ithalatında İsveç'in 1 numaralı ticaret ortağı. Alman-İsveç Ticaret Odasının raporuna göre, ihracatta Almanya Norveç'ten sonra 2. sırada yer alıyor. Bunun yanında hem ihracat, hem de ithalat Korona öncesi seviyeyi aşmış durumda. Almanya'dan öncelikle makineler ve farmakolojik ürünler ithal ediliyor.
İsviçre'ye Yapılan Nakliyatlarda Düşük Talep
İsviçre yönüne giden çok sayıda rotada, Gotthard tünelinin demiryolu trafiğine, karayolu trafiğinin artması beklentisi yaratan olumsuz etkisine rağmen, nakliyat kapasitelerine yönelik talep 3. çeyrekte geriledi. Buna göre Avusturya'dan İsviçre'ye gidiş güzergahında %55 daha az yük teklifi kaydedildi ve Fransa'dan Helvetia yönüne giden yükler de önceki çeyreğe kıyasla %51 azaldı. Önceki yıla kıyasla Alman'dan İsviçre'ye %42 daha az ve İtalya'dan %29 daha az yük teklifi geldi. Demiryolu bağlantısının birkaç ay daha kapalı kalacağı tahmini nedeniyle, dördüncü çeyrekte İsviçre civarında karayolu yük taşımacılığında bir artış olacağı varsayılabilir.
Aynı şekilde Belçika'dan ve Hollanda'dan Almanya'ya yönelik yük tekliflerinde de gerileme oldu (BEL-ALM -%52; HOL-ALM -%25). Bunun bir nedeni, deniz limanlarından, liman hinterlandına yapılan nakliyatların azalması. ZARA limanlarındaki konteyner aktarımları yıl başından beri sürekli olarak geriliyor.
TIMOCOM Nakliyat Barometresi Hakkında
FreightTech şirketi TIMOCOM, 2009’dan beri nakliyat barometresiyle, pazara entegre edilen yük borsasındaki nakliyat arz ve talebini analiz ediyor. Burada 154.000’den fazla kullanıcı, her gün bir milyona varan uluslararası boş araç ve yük teklifi oluşturuyor.