TIMOCOM nakliye barometresi: İlk hafif trend değişimi fark ediliyor
Yük tekliflerine yönelik artan talep ve yüksek boş araç arzına rağmen kısıtlı kapasiteler.
2023 yılının ilk ayları yüksek enerji fiyatları, tüketimde çekingenlik, yüksek stoklar ve düşük sipariş girişleriyle etkisindeydi. Ekonominin içinde bulunduğumuz yıldaki manzarası tutarsız ve taşımacılık sektörünün etkileri fazlasıyla belirsiz.
Ancak 2023 yılının ilk çeyreğindeki TIMOCOM taşımacılık barometresi rakamlarına bakıldığında, hafif bir eğilim fark edeceksiniz. Bu yılın ilk iki ayında, önceki üç aylık döneme göre belirgin şekilde daha az yük teklifi girildikten sonra, Mart ayında yüzde 42'lik bir artışla bu sayı Avrupa genelinde tekrardan hissedilir şekilde arttı. Böylece 2023 sonbaharından bu yana boş araç talebinin g
erilemesinde bir trend değişikliği fark ediliyor. Ama üç aylık dönemin tamamı hala önceki çeyreğin yüzde 25 altında.
İlk çeyrekte yüzde 24 daha fazla boş araç teklifi
Boş araç girişlerinin sayısında, 2023 yılının ilk çeyreğinde belirgin bir artış görülüyor. Geçtiğimiz yılın üç aylık dönemine kıyasla yüzde 16; 2022'nin dördüncü çeyreğine kıyasla yüzde 24'lük bir artış fark ediliyor. Ancak bu, pazardaki ek kapasitelerin bulunmamasının değil, daha çok yük tekliflerinin kısıtlı olmasının bir sonucudur. Bunlar kısıtlı kalacak, özellikle de sürücü eksikliği ve genel ekonomik durum nedeniyle. Ayrıca bu, önceki çeyreğin hizmet sağlayıcılarla uzun vadeli sözleşme yapma ve mevcut kapasiteleri güvenceye alma eğilimini onaylıyor.
"Genel olarak sözleşmelere olan ilgi arttı. Bu özellikle, yine fiyatların çok yükselmesinden korkmamıza yol açan, son yıllardaki gelişmelerle açıklanabilir. Fiyatlar, yüksek talep olmadan da yüksek görünüyor; buna karşılık maliyetler çok fazla artıyor. Bu bağlamda önümüzdeki aylarda başarılı bir strateji, spot piyasada bazen mevcut kapasiteleri aramak ve uygun bir zamanda sözleşmeler yapmak olabilir" diyor Würzburg-Schweinfurt Teknik Yüksekokulu İktisadi Bilimler Fakültesi bölüm başkanı Prof. Dr. Christian Kille.
Ayrıca, artan boş araç arzına ve buna bağlı olarak artan rekabet mücadelesinde, uzun yol taşımacılığında ortalama olarak teklif edilen navlunun bir önceki yıla kıyasla Almanya genelinde yüzde 7'den fazla yükseldiği görülüyor. Avrupa'da yaklaşık yüzde 3'lük bir artış görülüyor. Belirgin şekilde artan maliyetler, fiyatların artık Korona öncesi seviyeye düşmesine izin vermiyor.
Bu yılın ilk çeyreğinde talep ve teklif yüzdesel olarak Avrupa genelinde büyük ölçüde dengelendi. Yükün boş araç tekliflerine oranı Avrupa'da ortalama yaklaşık 59:41'di. Aynı tablo kendini Almanya içi taşımacılık piyasasında da gösteriyor.
"Alman ekonomisindeki atmosfer genel olarak iyiye gidiyor, ancak özellikle nakliye sektörü büyük zorluklarla karşı karşıya. Oysa birçok sipariş veren, nakliye sektöründeki stratejilerini güncel koşullara uyarlamaya başladı. Bu, yük hacminde de kendini gösteriyor", diyor TIMOCOM Head of Business Affairs, Gunnar Gburek.
Fransa'daki grevler komşu ülkeleri yoğun bir şekilde etkiliyor
Fransa'daki geniş kapsamlı ve devam eden grevler, şirketlerin tedarik zincirlerinin bozulmasına yol açtı, bu da gecikmelere ve tedarik darboğazlarına neden oluyor. Nakliyeciler alternatif rotalar ve nakliye araçları kullanmak zorunda kaldığı için maliyet baskısı da artıyor. Bloke edilen yollar ve sınır geçişlerinin yanı sıra iş bırakma eylemleri, Fransa ve komşu ülkeler arasındaki mal trafiğini önemli ölçüde etkiledi. Fransa'nın en önemli ticaret ortaklarından biri olan Almanya da grevlerin etkilerinden payını alıyor. Örneğin Almanya'dan (DE) Fransa'ya (FR) nakliyelerde önceki yıla kıyasla yüzde 55'lik bir eksi ve ters yönde yüzde 61'lik bir düşüş gözlemleniyor. Fransa içindeki nakliyeler de - beklendiği gibi - düştü. Bundan başka bir ülke kazanç sağladı: Bunun aksine İtalya'dan (I) Fransa'ya (FR) nakliyeler önceki yıla göre yüzde 11 arttı.
Brenner'la İlgili Gergin Durum
Brenner konusuyla ilgili sorun, kara yolu taşımacılığı üzerinde de büyük etkilere sahip. Brenner, Almanya ve İtalya arasındaki en önemli trafik bağlantılarından biri ve uluslararası mal taşımacılığı için merkezi bir kavşak. Kamyonların blok hazırlığı nedeniyle sürücüler yola devam etmek için saatlerce beklemek zorunda kalıyor ve ciddi gecikmeler meydana geliyor. Bu nedenle şu anda bir sipariş için İtalya'ya gitmenin birçok taşımacı için cazip olmaması pek de şaşırtıcı değil. Yüksek maliyetler ve yüksek zaman baskısı, birçok şirket açısından karlı bir şekilde iş yapmayı zorlaştırıyor. Nakliye siparişlerini yerine getirebilmek için sıkça alternatif rotaların ve nakliye araçlarının bulunması gerekiyor. Bu, yük ve boş araç arzını da etki ediyor. Örneğin Avusturya (A) İtalya (I) güzergahına bakıldığında, ilk çeyrekte toplam yüzde 68'lik bir gerileme tespit edilebiliyor.
Buna karşın özellikle İtalya'nın ihracatı ekonomik türbülansı pek de fazla hissediyormuş gibi görünmüyor: İtalya'nın ihracatı ilk çeyrekte belirgin şekilde arttı. Ancak genel olarak 2022'deki Korona sonrası patlama beklendiği gibi geriledi. Avrupa'daki eğilimin aksine, İtalya'da bir boş araç fazlalığı görülüyor. Henüz Ocak ayında yük oranı ulusal taşımacılıkta da yüzde 40'ın altına düştü. Şubat ve Mart aylarında yük teklifleri hafif gerilemişti, ancak büyük ölçüde istikrarlıydı.
Polonya'daki Yük Arzı Eğilimi Takip Ediyor
2023'ün ilk çeyreğinde Polonya'da yük teklifleri önceki yılın aynı çeyreğine kıyasla yüzde 39 daha düşük oldu. Aynı dönemde Polonya'daki perakende satış ciroları da Şubat'ta bir önceki yıla kıyasla yüzde 5 düştü; önceki aya kıyasla yaklaşık yüzde 3,6. Polonya'daki endüstriyel üretim de geriliyordu ve yıllık karşılaştırmada yüzde 1,2 oranında azaldı.
Polonya'nın yük hacmi Avrupa'daki genel gelişmeyi takip ederek Mart ayında yük hacmi Polonya'da önceki aya kıyasla yüzde 40 arttı. Avrupa'daki önemli bir trafik kavşağı olarak Polonya dinamik kalıyor.
LinkedIn'deki nakliye barometresi haberlerinde de yayınlanıyornakliyat barometresiyle