17.04.2023

Taşımacılık barometresi: Zayıf Konjonktür Yaz Boşluğuyla Buluşuyor

Avrupa'daki yük tekliflerinin sayısı, 2. Ç'de, önceki çeyreğe göre %57 artış gösterdi. Yük hacmi, genel olarak önceki yılın değerlerinin ve Korona öncesi seviyenin altında kaldı.

freight-offers-EU-q2-2023

Avrupa nakliye pazarı, 2023 yılının ilk yarısında önceki yıla kıyasla daha düşük bir seviyede hareket etti ve Korona öncesi yıl olan 2019'un değerlerinin altında kaldı. Pandemiden ve telafi etkilerinien ağırlıklı olduğu son iki olağandışı yıldan sonra toplam karayolu yük taşımacılığı önemli ölçüde sakinleşti. 2023'ün 2. Ç'de, spot piyasada önceki yılın aynı çeyreğine kıyasla Avrupa çapında ortalama %46,3 daha az yük teklifi vardı. Hatta Almanya içinde ortalama %59 daha az teklif vardı. Kilometre başına yük fiyatı Avrupa ortalamasında önceki yılın aynı çeyreğine kıyasla %14,1 daha düşüktü. 

 

Çeyreğin Başlangıcındaki Olumsuz Ekonomik Eğilime Rağmen Nakliye Pazarı

İlk çeyrekteki zayıf başlangıçtan sonra ikinci çeyrekte başta nakliye talebinde bir artış görüldü. ifo-index'e göre zayıflayan ticaret ikliminin aksine, Avrupa genelinde Nisan ayında 2023 Mart ayına göre %40 daha fazla yük teklifi ve Almanya'da spot pazara %61 daha fazla yük girildi. Mayıs ayında Almanya'da bir önceki aya kıyasla %18 daha fazla yük teklifi eklendi, Avrupa genelinde %8'lik bir artış oldu. 2. Ç bayındaki yükseliş sayesinde genel olarak TIMOCOM pazarında önceki üç aylık döneme kıyasla %57 daha fazla yük teklifi vardı.

 

2. çeyrekte yük tekliflerinde yaşanan belirgin artış, diğer unsurların yanında sezondan da kaynaklanıyor. TIMOCOM Head of Business Affairs Gunnar Gburek, "Nisan ve Mayıs ayları, bu yıl kısalan tatil haftalarının özel zorlukları nedeniyle şimdiye kadar yük teklifleri açısından en güçlü aylar oldu", diyor. 

freight-offers-DE-q2-2023-data

 

Gerileyen İhracat Nedeniyle Zayıflayan Güzergahlar 

Euro bölgesine yapılan ithalat ve ihracat genel olarak azaldı, Almanya'nın ithalat ve ihracatı Federal İstatistik Dairesine göre geriledi. Avrupa'da konjönktör zayıflıyor, bu durum TIMOCOM'un nakliye barometresinde açıkça görülebiliyor. Geçtiğimiz yılın aynı çeyreğine kıyasla Almanya-Fransa (DE-FR -%53) ve Fransa-Almanya (FR-DE -%64) güzergahlarında yine büyük gerilemeler ölçüldü. Belçika'dan Almanya'ya yönelik tekliflerde de %56 daha az teklif geldi. Hollanda'dan hedefi Almanya olan yük tekliflerinde %40 oranında bir düşüş oldu (NL-DE -%40). Ayrıca Federal Almanya'dan Belçika, Hollanda, İtalya ve Çek Cumhuriyeti'ne yapılan nakliyelerde bir gerileme oldu. 

Her ne kadar Kieler Institut für Weltwirtschaft (IfW) (Dünya Ekonomisi Enstitüsü) önceki yıla kıyasla ilkbaharda tahmin edilen yüzde 0,5'lik artış yerine yüzde 0,3'lük bir eksi olacağını varsaysa da kış mevsiminin zayıf geçmesinin ardından Alman ekonomisinde yumuşak bir büyüme bekleniyor. Gerçekten de 2023 yılının 2. çeyreğinde, 1. çeyree kıyasla birçok ülke güzergahında yük tekliflerinde belirgin bir artış kaydediliyor, örneğin Belçika'dan ve Belçika'ya, Hollanda'ya ve İtalya'ya. 

changes-germany-q2-2023-data

Yurtiçi Nakliyelerdeki Gelişmelerde Tutarsız Eğilim

Büyük Britanya ve Polonya iç taşımaya yönelik taleplerini önemli ölçüde artırabilmişken, Almanya ve Fransa ile Avusturya ve Macaristan'daki geliştirme çalışmaları 2022 yılının ikinci çeyreğine kıyasla geriledi. Ancak 2023 yılının ilk çeyreğiyle karşılaştırıldığında, yük tekliflerinde açık bir artış görüldü. Bir nedeni: Fransa ve Almanya 2022'nin ikinci çeyreğinde Korona döneminin telafi etkisi nedeniyle yük tekliflerinde olağanüstü artışlar yaşarken, o zamanlar bunlar Büyük Britanya ve Polonya'da bu kadar güçlü değildi. Bu nedenle şimdi önceki yılın aynı çeyreğine kıyasla %66 veya %25'lik bu artışlara ulaşılabiliyor. Avusturya (AT-AT -%54) ve Almanya'nın (DE-DE -%49) yanı sıra Fransa (FR-FR -%35) ve Macaristan'daki (HU-HU -%35) ülke içi nakliyelerde 2023 yılının ilk çeyreğine kıyasla yaşanan artışlara rağmen önceki yılın olağanüstü değerlerine tekrar ulaşılamadı. 

domestic-change-q2-2023-data

Yaz sezonu boşluğu göründü: Haziran'dan Beri Aşağı Yönlü Trend

Haziran ayından bu yana Avrupa genelinde geleneksel zayıf yaz ayları nedeniyle yük tekliflerinin sayısında aşağı yönde bir eğilim görülüyor ve bu da yavaşlayan bir konjonktürle buluşuyor. Haziran ayında yük girişleri, Avrupa genelinde bir önceki aya kıyasla %15 düştü.

Bunun şaşırtıcı yanı: Boş araç teklifleri bu dönemde artmadı, aksine önceki yılın aynı dönemine göre %10 ve önceki çeyreğe kıyasla %29 oranında geriledi. Düşen konjonktür, spot pazarda her iki tarafı da etkiliyor, hem yük tekliflerini hem de boş araç tekliflerini. Gunnar Gburek, nakliye şirketleriyle yaptığı çok sayıda görüşmeden yola çıkarak "Taşımacılar hizmetlerini yine klasik satış yöntemleriyle sunuyor ya da başarısız bir şekilde pazara daha az kapasite arz diyor. Hizmet sağlayıcıların ilanlara katılımları ikinci çeyrekte, 2023'ün 1. çeyreğine kıyasla geriledi: Düzenli nakliyeler için neredeyse sabit kalan ilan arzında, %45 daha az teklif, spot pazardaki kapasite talebinin artmasıyla açıklanabilir. 

Konjonktürün yılın ikinci yarısında tekrar yükselişe geçmesi umudu devam ediyor. Nakliye sektörü, zorlu durumlarla da başa çıkma deneyimine sahip. "Geçtiğimiz yıllarda profesyonel araç sürücüleri ve nakliyeciler yoğun bir talep gördü ve sürekli olarak son sürat hareket etti. Bu nedenle daha az türbülanslı yaz aylarında yavaşlayabiliyorlar", diyor Gunnar Gburek. "En geç sonbahardan itibaren nakliye kapasitelerine tahminen daha fazla talep olacak ve kamyonlar daha yoğun kullanılacak." 

 

Basın açıklamasını indir
yukarı doğru