14.08.2024

TIMOCOM nakliye barometresi: Ekonomi hareketlendiğinde, nakliye kapasitesi yetersiz kalabilir

Transportbarometer freightshare q2 2024 graphic1

Avrupa'da yük payının gelişimi 

Zayıf ekonomik duruma ve Avrupa’daki ekonomik sıkıntılara rağmen 2024 yılının 2. çeyreğinde nakliye teklifi sayısı artmıştır. Avrupa’da karayolu yük taşımacılığı alanında en büyük ağlardan biri olan TIMOCOM pazar yerinde, yük girişleri önceki yılın değerlerinin ciddi oranda üstündeydi. 

Avrupa genelinde 2023 yılının aynı zaman aralığına kıyasla iki kat daha fazla yük teklifi alınmıştır (+ %101), 2024’ün birinci çeyreğine göre ise %53’lük bir artış söz konusudur. Önceki yıl da olduğu gibi, Mayıs ayında yük alımında üst değerler (2023’e göre + %112) görülmüş ve ortalama %81’lik yük oranı ile yılın en üst yeni seviyesine ulaşılmıştır. Alman karayolu taşımacılığındaki yük teklifleri sayısı, ikinci çeyrekte önceki yılın çeyreğine göre toplamda %66 artmıştır. Birinci çeyrekle karşılaştırıldığında ise, Almanya içi karayolu teklif sayısı yine üçte iki oranında daha fazladır.

Artan kısa süreli nakliye sayısı için piyasada kapasite eksikliği var 

Resmi tatil günlerinin bol olduğu Mayıs ayında, her yıl yüksek bir nakliye ihtiyacı söz konusudur. Bu tür uç noktaların altından kalkabilmek için, gerekli olan ek kapasiteler özellikle nakliye borsalarında aranmaktadır. Normalde sabit anlaştıkları nakliye ortakları ile çalışan yükleniciler ve taşımacılar da, bu tür durumlarda nakliye borsasına yönelmektedir. “Bu durumda nakliye borsalarında teklif edilen fiyatlar, öncesinde sabit olarak kararlaştırılan fiyatlardan çoğunlukla çok daha karlıdır.” diye açıklıyor TIMOCOM Head of Business Affairs, Gunnar Gburek. “Yük yöneticileri, karşılaştırmada daha düşük olan yük fiyatlarıyla iş verenlerine daha fazla kapasite sunmayı genelde kabul etmezler. Bu sebeple de çoğu iş veren, açıkta kalan nakliye görevleri için yük borsalarına başvurmayı seçiyor.”

Şoför eksikliği ve iflas sayısındaki artış da nakliye piyasasındaki kapasite sıkıntılarını olumsuz yönde etkilemektedir. TIMOCOM pazar alanına, 2024 yılının ilk çeyreğinde yükleme alanı tekliflerindeki %28’lik azalmanın ardından, 2024 yılının ikinci çeyreğinde bir önceki yıla göre %3 daha az kamyon kapasitesi eklenmiştir. “Aslında daha yüksek talep ve artan fiyatlar, yük yöneticilerini yeni kapasiteler oluşturmaya yöneltiyor. Fakat kötü altyapı sorunları ve yeni tahrik teknolojilerinin kullanılabilirliğinin hesaplanamaz olması nedeniyle birçoğu tereddüt ediyor.” diye vurguluyor Gunnar Gburek. "Bu durum, mevcut olmayan kapasite sebebiyle olası bir ekonomik canlanmanın önünün kesilmesine neden olabilir."

TIMOCOM yükleyicilere, gerekli olan ek turların teklif edildiği kapalı yük borsaları kurmalarını tavsiye ediyor. Burada bulunan bağlı, sabit nakliye ortakları, fiyat önerini yoluyla bu turlar için güncel olarak piyasadaki en adil fiyatı talep etme imkanına sahip olurlar.

Transportbarometer cargo space q2 2024 graphic2

Q2 2024 için yük alanı teklifleri

 

“Nakliye borsalarındaki teklifler, öncesinde yılın başında sabit olarak kararlaştırılan fiyatlardan çoğunlukla çok daha karlıdır.” diye açıklıyor TIMOCOM Head of Business Affairs, Gunnar Gburek

Teklif fiyatları ve fiyat önerileri çalkantıda

Almanya içinde, 2024’ün ikinci çeyreğinde girilen yük tekliflerinin teklif fiyatları, güncel talebe göre haftalık ortalamada € 1,61/km ile € 1,83/km arasında değişmiştir. İkinci çeyrekteki ortalama fiyat, önceki yılın çeyreğinin teklif fiyatlarının %13,9 üstündeydi. Buna karşılık nakliyecilerin fiyat önerilerinde 2. çeyrekte ortalama 1,93 €/km’ye kadar değerler görülmektedir. Dolayısıyla, talebin yüksek olduğu haftalarda, Almanya’daki yurt içi turları için talep edilen fiyatlar ciddi ölçüde artmıştır. Bu artış, 2023 yılına kıyasla %17,4 oranındadır. Böylelikle teklif ve talep fiyatları ciddi oranda farklılık göstermektedir. “Sonunda muhtemelen iki taraf ortada anlaşmaya varmış olacak.” diye yorumunu ekliyor Gunnar Gburek.

Tüm Avrupa’daki bağlantılar göz önünde bulundurulduğunda, teklif fiyatı ortalama olarak 1,60 €/km’dir. Uluslararası nakliyeler için fiyat teklifleri ise ortalamada 1,58 €/km’ye kadar çıkmıştır ve böylelikle neredeyse teklif fiyatı ile aynı seviyededir. Bu noktada fark o kadar net değildir, çünkü daha uzun, sınır ötesi rotalar genel olarak kilometre başına daha uygun bir fiyat sunulmasını mümkün kılmakta ve buna ek olarak dizel ile geçiş ücretleri maliyetleri de bölgeye göre farklılık göstermektedir. 

En yüksek teklif fiyatları İngiltere rotalarında verilmiştir: Özellikle İsviçre, İtalya ve Fransa’dan İngiltere’ye giden nakliyeler için verilen fiyatların üst değerleri, haftalık ortalamada 2,34 €/km ile 2,75 €/km arasında değişmiştir. Karmaşık gümrük işlemleri, sınırlardaki uzun bekleme süreleri ve ayrıca uygun geri tur bulması yönündeki sıkıntılar, nispeten yüksek olan fiyatlar için belirleyici nedenler olmuştur.

Yaz boşluğu bekleniyor: Ağustos ayının sonuna kadar yük tekliflerinde gerileme

2024 yılının üçüncü çeyreğine yönelik beklentileri, nakliye piyasasındaki taleplerin azalması yönündedir. Yük ve yükleme alanı tekliflerinin ortalama oranı, standart olarak hareketsiz geçen Haziran ile Ağustos arası ayları kapsayan yaz aylarında muhtemelen 70:30 altında seyredecektir. Muhtemelen ancak Eylül ayından sonra, yaklaşan Noel dönemi sebebiyle sezona bağlı olarak yük tekliflerinde tekrar bir artış söz konusu olacaktır. Bu durumda TIMOCOM nakliye barometresindeki yük oranı da tekrar %75 seviyesini aşabilir ve 2022 yılının değerlerine yaklaşabilir (grafikteki tahmine bakın).

Transportbarometer freightshare q2 2024 graphic1

Avrupa'da yük payının gelişimi 

Nakliye piyasasının güncel durumu ve nakliye barometresi ile ilgili daha fazla bilgiyi www.timocom.de adresinde bulabilirsiniz.

Basın açıklamasını indir
yukarı doğru