11.11.2024

TIMOCOM nakliye barometresi: Kayıp nakliye kapasitesi arayışında

TIMOCOM nakliye barometresi: Kayıp nakliye kapasitesi arayışında

TB Q3 Graphic freight share EU-EU_EN

TIMOCOM nakliye barometresi: 2024’ün 4. Çeyreği için Navlun-Yük Alanı Oranı ve Tahmin

Navlun oranları yaz ayları boyunca sabit kaldı. Eylül ayında kısa süreli nakliye kapasitesi talebi, navlun oranının keskin bir şekilde artmasıyla sonuçlandı.

Genelde durgun ekonomik seyrin aksine TIMOCOM’un nakliye barometresinin gelişimi Avrupa’daki navlun alanı kapasitesine yoğun bir ilgi olduğunu göstermektedir. 2024’ün 3. çeyreğinde Avrupa genelinde navlun arzı %90 oranında artmış, diğer yandan TIMOCOM Marktplatz’da sağlanan yük alanı arzı düşmeye devam etmiştir. 

Avrupa’daki talep nerdeyse hiç değişmedi

Avrupa genelinde nakliye alanı talebi, üçüncü çeyrekte bu yılın 2. çeyreği ile neredeyse aynı seviyede kaldı (-%0,1). Geleneksel yaz çöküşü yaşanmadı mı? Ekonomik darboğaza rağmen? Spot piyasasındaki navlun arzı miktarı 2023 yılı değerlerinin oldukça üzerindeydi ve ortalama %81’lik bir navlun oranı ile en yüksek değerine Eylül ayında erişti. Almanya içi taşımacılıkta navlun arzı üçüncü çeyrekte bir önceki çeyreğe oranla %11 gerilemiş ve 2023 aynı dönemine oranla %66 artmıştır. Ifo Enstitüsü’ne göre Almanya’daki şirketlerin sipariş stoku ve şirket beklentileri negatif seviyede olduğu için bu gelişme dikkate değerdir. İmalat sektöründe endeks 2020’nin Haziran ayından bu yana en düşük değerini gördü. Talepteki düşüş daha da fazlalaştı. Bu, Alman sanayisinin temel sektörlerini etkilediği gibi hizmet alanında ve ticarette de etkisini göstermektedir. 

Buna karşın Polonya ekonomisi pozitif yönde gelişmektedir Avrupa Komisyonunun ilkbahar tahminlerine göre Polonya Yurtiçi Hasılası 2024 yılında yüzde 2,8 büyüyerek AB ortalamasının neredeyse üç katına ulaşacak. Polonya ekonomisi, ikinci çeyrekte hem ithalat hem de ihracatta ciddi bir büyüme gösterdi. Polonya’ya giden ve gelen çok sayıda rotadaki navlun arzı rakamları, önceki yıla kıyasla bu yılın üçüncü çeyreğinde katlanarak arttı. Bunlar arasında Macaristan, Çekya, Fransa ve Almanya rotaları da mevcuttur. Önceki çeyreğe kıyasla ilgili güzergâhlarda da artış yaşanmıştır.

Eksik kaynaklar nedeniyle spot piyasasında artan navlun arzı

Şirket kapanışları, iflaslar, tatil ve bayram dönemlerin nakliye pazarında yüksek kaynak eksikliği ve ayrıca etkin nakliye şirketlerinin filolarını maliyetler dolayısıyla düşürmesi nedeniyle, navlun borsalarındaki kapasite gereksinimi giderek daha fazla spot piyasasından karşılanmaktadır. TIMOCOM Ticari İşler Başkanı Gunnar Gburek bu tersine gelişmeyi şu şekilde açıklıyor: “Alman ekonomisinde azalan sipariş durumuna karşın nakliye ihtiyacı hala mevcuttur Nakliyecilik alanındaki kapasite kaybı ekonomik gerilemenin üzerinde olup üçüncü çeyrekte navlun borsalarındaki talep hala oldukça yüksek”. Özellikle herhangi bir sertifika veya özel ekipman gerekmeyen bazı sektörlerde navlun alanı talebi mevcut kapasitelerle aşılabilmektedir. Soğutma üniteleri, bobin yuvaları, forklift entegrasyonu veya spesifik lisans gereksinimi olan özel donanım ihtiyacı olan sektörlerde önceden olduğu gibi büyük bir eksik vardır ve ek kapasiteler çok zor karşılanabilmektedir, hatta hiç karşılanamamaktadır. 

Yetersiz kapasite ve yetersiz yeni araç

Navlun alanı eksikliği TIMOCOM Marktplatz’daki yük alanı arzının düşmesinden görülebilmektedir. 3. çeyrekte toplamda önceki yılın aynı çeyreğine oranla %8 düşüş gösterdi. Bu düşüş, aynı dönemdeki ticari araç alanındaki yeni tescillerle paralellik göstermektedir. Motorlu Taşımacılık Kurumu’na (Kraftfahrtbundesamt - KBA) göre yeni tescil edilen büyük kamyon ve özellikle römorkların sayısında düşüş gözlemlenmiştir (Haz. -%39,3, Ağu. -%69,5, Eyl. -%38,2). 

TB Q3 Graphic cargo space EU-EU_EN

2024’ün 3. çeyreğindeki yük alanı arzı genel olarak düşmeye devam ediyor 

Teklif fiyatları ve fiyat önerileri çalkantıda

TIMOCOM Marktplatz’da işverenler bir taraftan teklifleri için bir fiyat ekleyebilmekte (Teklif fiyatı), diğer taraftan potansiyel yükleniciler kendi fiyatlarını (Fiyat önerisi) sunabilmektedir. Bu iki yöntemle fiyat eğilimleri gözlemlenebilir. Almanya içerisindeki güzergâhlarda 3. çeyrekteki teklif fiyatları haftalık ortalamada 1,48 €/km ila 1,83 €/km arasındaydı. Üçüncü çeyrekteki ortalama fiyatın, önceki yılın aynı çeyreğine kıyasla %14,9 üzerinde olduğu görülmektedir. 3. çeyrekteki fiyat önerileri de aynı şekilde yükselme göstermiştir: Talebin en yüksek olduğu haftada yükleniciler ortalama 1,91 €/km’ye kadar talepte bulunmuşlardır. 

Tüm Avrupa rotaları incelendiğinde, 1,70 €/km ile en yüksek ortalama haftalık fiyat, bir önceki yıla oranla önemli bir artış göstermiştir. Uluslararası taşımacılık fiyat önerileri ortalama aynı seviyede seyretmiş ve böylece yine önceki yılın değerlerinin oldukça üzerinde kalmıştır.

Beklentiler: Noel tatiline kadar navlun arzında az miktarda bir düşüş bekleniyor 

2024’ün dördüncü çeyreği için navlun arzı açısından hafifi bir geri çekilme düşünülse bile, yılsonu ticareti hesaba katıldığında taşımacılık talebi bir önceki yılın rakamlarının üzerinde kalacaktır. Kapasite eksikliği nedeniyle navlun-yük alanı oranı Ekim ayında muhtemelen ortalama yakl. 78:22 olacak ve Aralık ayına kadar 70:30 değerinin altına düşmeyecektir (Grafikteki tahmine bakınız). Gunnar Gburek: “Tüketim sektörü çevrelerinde, düşük navlun alanı arzı nedeniyle Noel öncesi yoğun günlerde boş kapasitelere yönelik olağandışı bir talep olacağı konuşuluyor.” 

 

Nakliye piyasasının ve nakliye barometresinin güncel durumuna yönelik daha fazla bilgiye buradan.

 

Basın açıklamasını indir
yukarı doğru