TIMOCOM nakliye barometresi: 2025 yılı nakliye pazarı için olumlu tabloya rağmen olumsuz hissiyat mı var? (TR)
Mevsimsel olarak 4. çeyrekte navlun arzında bir geri çekilme olmuş olsa da geçen yılın seviyelerinin oldukça üzerinde seyretmiş ve Avrupa karayolu taşımacılığı için öngörüler pozitif tutulmuştur.
Freight share at a glance with year-on-year comparison
2024 yılının sonunda navlun arzında hafif bir düşüş gerçekleşmiş olsa da Avrupa’daki nakliye gereksinimi hala oldukça yüksek seviyededir. Ağır yük taşımacılığı yapmak isteyenler her geçen yıl ellerini biraz daha fazla ceplerine atmaları ve daha yüksek fiyat teklifleri sunmaları gerekiyor. 2025 yılında karayolu taşımacılığı ve bununla birlikte taşımacılık fiyatları daha da fazla artacak.
Yıl sonunda navlun ve yük alanı oranında dengesizlik oluştu: Navlun oranı Aralık ayı dahil olmak üzere %70 olarak sabit kalmış ve mevcut kamyon arzının üzerinde kalmıştı. 2024'ün 4. çeyreğinde Avrupa genelinde navlun arzı önceki yılın aynı çeyreğine oranla %79 daha fazla oldu. Bu muazzam talep nedeniyle 2024 yılında TIMOCOM Marketplace’in spot pazarındaki navlun arzı neredeyse iki kat (+%92) arttı. Transport Intelligence Ltd. tarafından yapılan analizlere göre e-ticaret, imalat ve perakende gibi sektörlerdeki şirketler stoklarını tükettikleri ve ürünlerini sınır ötesine taşıdıkları için bu talep oldukça artmıştır.
Almanya’da taşımacılık pazarı
2024 yılı boyunca Almanya içi taşımacılıkta 2023 yılına kıyasla %70 oranında daha fazla navlun girişi kaydedilmiştir. Almanya’da 4. çeyrekte ekonomik durgunluğa rağmen önceki yılın aynı çeyreği ile kıyaslandığında navlun arzında %59 oranında artış kaydedilmiştir. TIMOCOM Ticari İşler Başkanı Gunnar Gburek şöyle söylemiştir: “Bazı nakliye firmaları ve taşımacılar Noel’den faydalanmış olsa da önümüzdeki aylara yönelik taşımacılık ve lojistikteki beklentiler çok da olumlu değil. Ifo enstitüsünün verilerine göre Almanya’daki sekiz şirketten sadece biri işlerin daha iyi gideceğini düşünüyor.

Cargo space offers in 2024 down 12% year-on-year
Bir önceki yıla oranla %12 daha az yükleme alanı arzı
2024 yılında TIMOCOM Marketplace’de sunulan yükleme alanı arzı önceki yıla kıyasla %12 oranında düştü. Bunların nedenleri arasında uzun zamandır bilinen ve anlık kapasiteleri sınırlandıran sürücü eksikliğinin yanı sıra maliyetlerdeki artış ve bunların yansıtılamaması da yer almaktadır. Geçtiğimiz çeyrekte en fazla talep olan ekim ayında yükleme alanında geçtiğimiz yılın aynı ayına oranla (+%6) artış yaşanmış olsa da önceki yılın çeyreğine kıyasla TIMOCOM Marketplace’de 4. çeyrekte toplam %3 daha az araç bulunuyordu.
Ekonomik Araştırmalar Enstitüsü’nün (IW) anketlerine göre sadece aşağıda belirtilen yedi sektördeki şirketler bu yıl yeni personel alımı yapmayı düşünmektedir. Bunlar arasında personel kaynaklarını genişletmek isteyen nakliye firmaları da bulunmaktadır. Gunnar Gburek sonuç olarak şöyle demiştir: “Taşımacılık şirketlerinin işlerin iyiye gitmesi ümidi ekonomideki genel temkinli havadan daha ağır basıyor”.
2024 yılı karayolu yük taşımacılığında rağbet gören ulaşım araçları
2024 yılındaki navlun tekliflerinde perdeli veya kapalı römorklar açık ara en çok talep edilen taşıma üniteleri olmuştur. Geçen yılın navlun tekliflerinde navlun tekliflerinin %60,3’ü bu yarı römork tipleriyle gerçekleşmiştir. İkinci sırada %18,6 dev römorklar ya da Jumbo kamyonlar yer alırken, bunları %13,2 ile termal ve frigorifik römorklar takip etmektedir.

The most frequently requested semi-trailer types in 2024
Yılbaşından önce yüksek fiyatlar ve fiyat teklifleri
Yükleme alanı arzının düşük olması mevcut araç kapasitelerini değerli bir unsura dönüştürmektedir. Lojistik sektöründe sıkı bir fiyat pazarlığı yapılmaktadır. Mesafeye ve gereksinimlere göre işverenin müsaitlik durumu ve buna bağlı olarak fiyatı ve bununla birlikte potansiyel müşterinin fiyat teklifi oldukça değişkenlik göstermektedir. Bu durum özellikle dördüncü çeyrekte net bir şekilde gözlemlenmiştir. Ekim ayından Noel’e kadar verilen taşımacılık fiyatları Avrupa genelinde haftalık ortalamada 1,44 €/km ila 1,74 €/km arasında değişmiş ve Aralık ayının son iki haftasında önceki haftalara oranla yakl. %20 artmıştır. Yani Noel’den ve yılbaşından kısa süre önce araç yüklemek isteyen kişilerin daha fazla ödemesi gerekti. Avrupa genelinde talep edilen fiyatlar önceki yılın çeyreğine oranla ortalama %16,5’e kadar artış gösterdi. Nakliyeciler tarafından talep edilen fiyatlar önceki yılın çeyreğine oranla ortalama %18’varan oranda artış gösterdi. Almanya içerisinde taşımacılık fiyatları ortalama 1,60 €/km ila 1,86 €/km arasındaydı. Dizel fiyatlarında yaşanan son artış da bunun bir diğer etkeniydi.
2025 yılına bakış
Geleceğin belirsiz olması nedeniyle uzun süreli sözleşmelerden kaçınıldığı için 2025 yılının ilk çeyreğinde de spot pazarında yüksek bir taşımacılık ihtiyacı olacağından yola çıkılabilir. Yük ve yük alanı oranı muhtemelen 65:35 oranının altına düşmeyecektir. TIMOCOM’dan Gunnar Gburek tahminlerini şöyle ifade ediyor: “Bu yıl paskalya tatilinin bir ay geç olması nedeniyle Nisan ayına kadar sakin bir seyir gözlemlenecek ve böylece navlun oranı %70’in üzerine çıkacak”. “Artan taleple birlikte önemli oranda artan CO2 ve geçiş maliyetlerinin de karşılanabilmesi için taşımacılık fiyatları yeniden yükselecektir.
Transport Intelligence analistleri 2025 yılı için Avrupa’daki karayolu yük taşımacılığının reelde toplam %2,0 oranında büyüyeceğini ve 436 Milyar Avronun üzerinde bir değere ulaşacağını bekliyorlar. “Genel olarak Avrupa taşımacılık sektöründe işler o kadar da kasvetli görünmüyor. Ancak ağırlıklı olarak yurtiçinde faaliyet gösteren Alman lojistik şirketlerinin şu anda bir durgunluk olduğu için bundan kârlı çıkıp çıkmayacağı şüphelidir”, diyerek eklemektedir Gunnar Gburek.